Bio:
Nascido na capital paulista em 1950, Itiberê foi introduzido na música pelo pai, Antônio Bruno Zwarg, compositor e músico. No final dos anos 60 até início dos 70, participa dos trios "Xangô Três" e "Bossa Jazz Trio". Em 1977 começa um novo e grande ciclo de música ingressando no "Hermeto Pascoal & Grupo", onde se mantém até hoje. A partir de 1982 viaja com "Hermeto Pascoal & Grupo" em turnês anuais pela Europa, América e Japão; participa de workshops e oficinas de Hermeto na França, Alemanha, Suíça, Estados Unidos.
Com Hermeto grava nove discos: "Zabumbebum A"; "Montreaux ao Vivo"; "Cérebro Magnético"; "Hermeto Pascoal & Grupo"; "Lagoa da Canoa"; "Só não Toca Quem Não Quer"; "Brasil Universo"; "Festa dos Deuses" e "Mundo Verde Esperança". Itiberê inicia em 1992 sua carreira de compositor e arranjador. Assina o CD "Variasons", de "Gilson Macedo"; participa do CD "De Onde Vens", da cantora "Ivetty Souza", e do CD "Cordas Cruzadas" do quarteto "Maogani" de violões, entre outros.
Em 1999 cria a "Itiberê Orquestra Família". Em 2001 lança o primeiro CD duplo "Pedra do Espia", da "Itiberê Orquestra Família", onde assina como compositor, arranjador e regente.
Em novembro de 2005, lança o segundo CD duplo: "Calendário do Som", com 27 músicas extraídas do livro homônimo de "Hermeto Pascoal". Em 2005, Itiberê foi contemplado com a bolsa Vitae – Compositor. Em 2006 aprova projeto de lançamento do seu segundo CD com a "Itiberê Orquestra Família", fazendo uma turnê por vários estados do Brasil, finalizando em Montevidéu e Buenos Aires. Esse projeto foi o "Programa Natura Musical".
Ganhou também, pela Petrobras, um projeto para a confecção de um Songbook com CD de suas composições feitas na sua "Oficinas da Música Universal". Itiberê realiza a prática da "Música Universal" no espaço Estúdio Praia de Botafogo, onde através de metodologia própria tem possibilitado desenvolver uma geração de talentos.
The Recôncavo is an almost invisible center-of-gravity. Circumscribing the Bay of All Saints, this region was landing for more enslaved human beings than any other such throughout all of human history. Not unrelated, it is also birthplace of some of the most physically & spiritually uplifting music ever made. —Sparrow
"Dear Sparrow: I am thrilled to receive your email! Thank you for including me in this wonderful matrix."
—Susan Rogers: Personal recording engineer for Prince, inc. "Purple Rain", "Sign o' the Times", "Around the World in a Day"... Director of the Berklee Music Perception and Cognition Laboratory
I'm Pardal here in Brazil (that's "Sparrow" in English). The deep roots of this project are in Manhattan, where Allen Klein (managed the Beatles and The Rolling Stones) called me about royalties for the estate of Sam Cooke... where Jerry Ragovoy (co-wrote Time is On My Side, sung by the Stones; Piece of My Heart, Janis Joplin of course; and Pata Pata, sung by the great Miriam Makeba) called me looking for unpaid royalties... where I did contract and licensing for Carlinhos Brown's participation on Bahia Black with Wayne Shorter and Herbie Hancock...
...where I rescued unpaid royalties for Aretha Franklin (from Atlantic Records), Barbra Streisand (from CBS Records), Led Zeppelin, Mongo Santamaria, Gilberto Gil, Astrud Gilberto, Airto Moreira, Jim Hall, Wah Wah Watson (Melvin Ragin), Ray Barretto, Philip Glass, Clement "Sir Coxsone" Dodd for his interest in Bob Marley compositions, Cat Stevens/Yusuf Islam and others...
...where I worked with Earl "Speedo" Carroll of the Cadillacs (who went from doo-wopping as a kid on Harlem streetcorners to top of the charts to working as a janitor at P.S. 87 in Manhattan without ever losing what it was that made him special in the first place), and with Jake and Zeke Carey of The Flamingos (I Only Have Eyes for You)... stuff like that.
Yeah this is Bob's first record contract, made with Clement "Sir Coxsone" Dodd of Studio One and co-signed by his aunt because he was under 21. I took it to Black Rock to argue with CBS' lawyers about the royalties they didn't want to pay. They paid.
MATRIX MUSICAL
The Matrix was built below among some of the world's most powerfully moving music, some of it made by people barely known beyond village borders. Or in the case of Sodré, his anthem A MASSA — a paean to Brazil's poor ("our pain is the pain of a timid boy, a calf stepped on...") — having blasted from every radio between the Amazon and Brazil's industrial south, before he was silenced. (that's me left, with David Dye & Kim Junod for U.S. National Public Radio) ... The Matrix started with Sodré, with João do Boi, with Roberto Mendes, with Bule Bule, with Roque Ferreira... music rooted in the sugarcane plantations of Bahia. Hence our logo (a cane cutter).