Bio:
Ana Luisa Barral é Licenciada em Música pela UFBA, mineira de batismo e baiana de coração.
Participou de diversos projetos musicais como instrumentista, compositora, cantora e arranjadora.
Desde 2007 atua como arte-educadora e contadora de histórias, tendo trabalhado em diversas escolas (Lua Nova, Girassol, Gira Girou, Gregor Mendel, Mater Magistra, Mini Mundo) e projetos sociais, além de ministrar oficinas de Contrução de Instrumentos, Percussão Corporal e Oficina Multi-idade de Práticas Músicas.
É idealizadora e realizadora do Sonora (2013-2014), projeto que visava ocupar o Mirante dos Aflitos com intervenções artísticas, resignificando afetivamente o espaço. Ainda em 2014 laçou seu primeiro EP ICTUS, gravado ao vivo no Espaço Xisto Bahia durante seu recital de formatura; e durante o mês de julho realizou residência artística no festival Brasilicata Tour, em quatro cidades da Itália.
Em 2015 concretizou junto a sete outras compositoras o ECOA - Encontro de Compositoras, primeiro encontro norte/nordeste de compositoras. É criadora no grupo Pé de Moleca, voltado para o público infantil, mescla diversão, expressão e interação.
Participa do Une Versos, trio de música brasileira sem barreiras entre o erudito e o popular: canções, poemas, música eletrônica, instrumental, devaneios, versos e improvisações. É uma das produtoras e idealizadoras do Ponta de Areia – Mostra de Compositores, que promoveu intercâmbio de compositores mineiros e baianos a fim de unir as diversas expressões culturais atuais produzidas no Brasil contemporâneo.
É uma das fundadoras do Som das Binha, Ciranda Sonora formada por mulheres. É coordenadora e curadora do SONORA - Ciclo Internacional de Compositoras, festival feminista que aconteceu em mais de 20 cidades do mundo, em 5 países diferentes. Paralelamente está gravando seu primeiro CD Solo, intitulado DOÇURA.
The Recôncavo is an almost invisible center-of-gravity. Circumscribing the Bay of All Saints, this region was landing for more enslaved human beings than any other such throughout all of human history. Not unrelated, it is also birthplace of some of the most physically & spiritually uplifting music ever made. —Sparrow
"Dear Sparrow: I am thrilled to receive your email! Thank you for including me in this wonderful matrix."
—Susan Rogers: Personal recording engineer for Prince, inc. "Purple Rain", "Sign o' the Times", "Around the World in a Day"... Director of the Berklee Music Perception and Cognition Laboratory
I'm Pardal here in Brazil (that's "Sparrow" in English). The deep roots of this project are in Manhattan, where Allen Klein (managed the Beatles and The Rolling Stones) called me about royalties for the estate of Sam Cooke... where Jerry Ragovoy (co-wrote Time is On My Side, sung by the Stones; Piece of My Heart, Janis Joplin of course; and Pata Pata, sung by the great Miriam Makeba) called me looking for unpaid royalties... where I did contract and licensing for Carlinhos Brown's participation on Bahia Black with Wayne Shorter and Herbie Hancock...
...where I rescued unpaid royalties for Aretha Franklin (from Atlantic Records), Barbra Streisand (from CBS Records), Led Zeppelin, Mongo Santamaria, Gilberto Gil, Astrud Gilberto, Airto Moreira, Jim Hall, Wah Wah Watson (Melvin Ragin), Ray Barretto, Philip Glass, Clement "Sir Coxsone" Dodd for his interest in Bob Marley compositions, Cat Stevens/Yusuf Islam and others...
...where I worked with Earl "Speedo" Carroll of the Cadillacs (who went from doo-wopping as a kid on Harlem streetcorners to top of the charts to working as a janitor at P.S. 87 in Manhattan without ever losing what it was that made him special in the first place), and with Jake and Zeke Carey of The Flamingos (I Only Have Eyes for You)... stuff like that.
Yeah this is Bob's first record contract, made with Clement "Sir Coxsone" Dodd of Studio One and co-signed by his aunt because he was under 21. I took it to Black Rock to argue with CBS' lawyers about the royalties they didn't want to pay. They paid.
MATRIX MUSICAL
The Matrix was built below among some of the world's most powerfully moving music, some of it made by people barely known beyond village borders. Or in the case of Sodré, his anthem A MASSA — a paean to Brazil's poor ("our pain is the pain of a timid boy, a calf stepped on...") — having blasted from every radio between the Amazon and Brazil's industrial south, before he was silenced. (that's me left, with David Dye & Kim Junod for U.S. National Public Radio) ... The Matrix started with Sodré, with João do Boi, with Roberto Mendes, with Bule Bule, with Roque Ferreira... music rooted in the sugarcane plantations of Bahia. Hence our logo (a cane cutter).