Bio:
Julio Lemos studied with renowned musicians such as Guinga, Marcos Tardelli,Marco Pereira, Alencar 7 Cordas, Rogério Caetano, Nelson Faria, Henrique Pinto, and Paulo Belinatti. He holds graduation and master degrees in classical guitar from the Federal University of Goias, UFG, guided by Dr. Werner Aguiar.
He is an effective professor of music at UFG, Universidade Federal de Goiás, and performs solo recitals and with several music groups. Julio has also performed in Brazil and abroad featuring concerts in Portugal, Spain, French, Germany, and the United States and recently in China. His repertoire ranges the works of highlighted composers such as Villa Lobos, Radames Ganattali, Garoto, Guinga, Baden Powel, Astor Piazzolla, Marco Pereira, and his own songs.
In Parallel of the activities as a solo performer, he has been playing since 2006 as a sideman with groups and singers of traditional Brazilian popular genres such as Choro, Samba and Bossa Nova. He also created the choro ensemble of the UFG and performed in several academics events and associated projects of UFG.
Integrates the group Brasil in Trio together with the musicians Diego Amaral and Everton Luiz, that released its first CD in 2014. The Trio establishes focus in several genres of the Brazilian contemporary instrumental music such as Choro, Baião, Maracatu, Bossa Nova and Samba. Launched in 2019 his second album Brasil in Trio Interpreta Jarbas Cavendish, with original work done by Jarbas Cavendish. Available online on Spotify and & YouTube.
Julio is also a coordinator and music arranger of the followings associated projects of UFG: Orchestra of Guitars of UFG, Núcleo de Choro, and Brasil in Trio.
Holds a master degree from UFG, actually is studying the doctor degree at UFRJ, Federal University of Rio de Janeiro, guided by Dr. Marcia Taborda. And now also living at San Francisco, doing part of his doctor degree at San Francisco State University, with Dr. John Calloway as his advisor.
He also offered workshops abroad Brazil of Brazilian guitar classes of seven string guitar, in choro and samba style, in Argentina, and around Europe, Madrid at Spain and Evora at Portugal. He also work as a researcher and permanent teacher at Universidade Federal de Goias. He has been titular Judge in the official carnival of São Paulo since 2016.
Recorded his first DVD with the group Brasil in Trio in 2016 with the special guests Marco Pereira (guitar) and Gabriel Grossi (Harmônica) and recorded the first CD with his own songs, called Julio Lemos Brasil Acústico.
In July of 2019 launched his first CD and DVD titled “Julio Lemos Brasil Acústico”, with his original songs and others from Ian Faquini, Marco Pereira, Jean Charnaux and Euripedes Fontenelle. This work is available online on YouTube and Spotify.
Actually doing some new partnerships with some of the greatest musicians at Bay Area like, Ian Faquini, Rebecca Kleiman, Diana Strong, Masha Campagne, Ricardo Peixoto, Liza Silva.
----------
Julio Lemos iniciou suas atividades profissionais na música aos 13 anos de idade. Concluiu o curso de graduação em música pela Universidade Federal de Goiás no ano de 2008, com um trabalho de conclusão de curso (TCC), sobre as interpretações do violão de 6 cordas presente nas gravações das músicas de Adoniram Barbosa com o grupo Demônios da Garoa. Em 2012 concluiu sua pós graduação, Mestrado em Performance Musical, também na UFG, em que pesquisou sobre o estilo composicional do violonista Marco Pereira (SP), a partir da sua obra intitulada “Samba Urbano”.
Paralelamente a sua atuação de performer no campo da música popular e erudita, atua também como pesquisador publicando artigos em congressos de música voltados à performance musical e composição, merecendo destaque as publicações realizadas na ANPPOM (Associação Nacional de Pós graduação e Pesquisa em Música), nos anos de 2011 e 2013 e no Simpósio de Musicologia da UFG em 2016.
Teve aulas com importantes violonistas do cenário musical brasileiro, tais como: Paulo Belinati, Werner Aguiar, Marco Pereira, Pedro Martelli, Paulo Porto Alegre, Marcus Tardelli, Guinga, Alencar 7 Cordas, Nelson Faria e Rogério Caetano. Apresenta trabalho como violonista solo e como acompanhador ao violão de 7 cordas em grupos de choro e samba, é também integrante do grupo de música instrumentalBrasil in Trio(www.brasilintrio.com) e Quarteto Pixinga. Com os quais tem dois discos gravados, em 2014 o disco Brasil in Trio interpreta Alessandro Branco, com a participação especial de Gabriel Grossi (RJ) e Marco Pereira (SP), que foi indicado ao Prêmio da Música Brasileira em 2015. E em 2016 o disco Quarteto Pixinga interpreta Clássicos do Choro com crítica de Luciana Rabelo. Possui um duo de violão e harmônica com Gabriel Grossi (RJ), e duo de violão e piano com Everson Bastos (MG) e Pedro Barros (RJ).
Julio Lemos já ministrou workshops e minicursos como professor convidado em escolas de e festivais de música: em 2015 no Conservatório de música Basileu França, e IFG em Goiânia, em 2014 na escola de música Siete Octavos, na Argentina em Buenos Aires, na Universidade de Évora em Portugal em 2016, em Madri no departamento de artes da Universidade Rei Juan Carlos (TAI). Em 2014 foi professor convidado junto ao Quarteto Pixinga para ministrar minicurso de prática de Choro no Festival de Música no Festival de Música de Ponta Grossa (PR). Em 2015 participou do Festival de música Brasileira Brazil Camp, nos Estados Unidos, na Califórnia.
Já apresentou concertos solo ou com o grupo Brasil in Trio nos países: Argentina, Chile, Estados Unidos, Portugal, França, Espanha e Suíça e China. Julio Lemos é professor efetivo de música da Universidade Federal de Goiás desde 2010. Atua no campo da didática da performance em música, no qual leciona aulas de instrumento-violão em conjunto, harmonia e ritmos brasileiros aplicados ao violão, e prática em conjunto de choro. É coordenador artístico, e arranjador da Orquestra de Violões Euripedes Fontenelleda EMAC-UFG, (Escola de Música e Artes Cênicas da UFG), projeto de extensão da universidade. É também coordenador do projeto de extensão e pesquisa intitulado Núcleo de Choro da UFG.
Foi convidado e atuou como jurado titular na categoria Samba de Enredo no carnaval oficial da cidade de São Paulo no anos de 2017 e 2018 no Sambódromo do Anhembi produzido pela LIGA- SP.
Está cursando o doutorado em Processos criativos e práticas interpretativas na UFRJ, sobre orientação de Marcia Taborda(RJ) na cidade do Rio de Janeiro. Iniciou o seu doutorado sanduíche em 2019 em São Francisco na California, na San Francisco State University sobre supervisão de John Calloway.
Lançou recentemente seu CD e DVD intitulado: Julio Lemos – Brasil Acústico, com composições próprias e de outros compositores contemporâneos, Jean Charnaux, (RJ) e Ian Faquini (USA), e o segundo disco do grupo Brasil in Trio, com composições do maestro e compositor Jarbas Cavendish (PE).
Atualmente fazendo novas parcerias com grandes músicos da bay area como: Ian Faquini, Rebecca Kleiman, Diana Strong, Masha Campagne, Ricardo Peixoto, Liza Silva.
The Recôncavo is an almost invisible center-of-gravity. Circumscribing the Bay of All Saints, this region was landing for more enslaved human beings than any other such throughout all of human history. Not unrelated, it is also birthplace of some of the most physically & spiritually uplifting music ever made. —Sparrow
"Dear Sparrow: I am thrilled to receive your email! Thank you for including me in this wonderful matrix."
—Susan Rogers: Personal recording engineer for Prince, inc. "Purple Rain", "Sign o' the Times", "Around the World in a Day"... Director of the Berklee Music Perception and Cognition Laboratory
I'm Pardal here in Brazil (that's "Sparrow" in English). The deep roots of this project are in Manhattan, where Allen Klein (managed the Beatles and The Rolling Stones) called me about royalties for the estate of Sam Cooke... where Jerry Ragovoy (co-wrote Time is On My Side, sung by the Stones; Piece of My Heart, Janis Joplin of course; and Pata Pata, sung by the great Miriam Makeba) called me looking for unpaid royalties... where I did contract and licensing for Carlinhos Brown's participation on Bahia Black with Wayne Shorter and Herbie Hancock...
...where I rescued unpaid royalties for Aretha Franklin (from Atlantic Records), Barbra Streisand (from CBS Records), Led Zeppelin, Mongo Santamaria, Gilberto Gil, Astrud Gilberto, Airto Moreira, Jim Hall, Wah Wah Watson (Melvin Ragin), Ray Barretto, Philip Glass, Clement "Sir Coxsone" Dodd for his interest in Bob Marley compositions, Cat Stevens/Yusuf Islam and others...
...where I worked with Earl "Speedo" Carroll of the Cadillacs (who went from doo-wopping as a kid on Harlem streetcorners to top of the charts to working as a janitor at P.S. 87 in Manhattan without ever losing what it was that made him special in the first place), and with Jake and Zeke Carey of The Flamingos (I Only Have Eyes for You)... stuff like that.
Yeah this is Bob's first record contract, made with Clement "Sir Coxsone" Dodd of Studio One and co-signed by his aunt because he was under 21. I took it to Black Rock to argue with CBS' lawyers about the royalties they didn't want to pay. They paid.
MATRIX MUSICAL
The Matrix was built below among some of the world's most powerfully moving music, some of it made by people barely known beyond village borders. Or in the case of Sodré, his anthem A MASSA — a paean to Brazil's poor ("our pain is the pain of a timid boy, a calf stepped on...") — having blasted from every radio between the Amazon and Brazil's industrial south, before he was silenced. (that's me left, with David Dye & Kim Junod for U.S. National Public Radio) ... The Matrix started with Sodré, with João do Boi, with Roberto Mendes, with Bule Bule, with Roque Ferreira... music rooted in the sugarcane plantations of Bahia. Hence our logo (a cane cutter).