Bio:
Compositora, cantautora e investigadora de la cultura tradicional chilena.
Su investigación la vierte en función de la creación, dando vida y apostando a un nuevo repertorio de folclor chileno, en donde estilos de la tradición oral chilena, como la Cueca, la Tonada, la Décima, las Refalosas, los Refranes, se convierten en nuevas canciones, con arreglos musicales que las llevan a la Música Popular.
Las temáticas se mueven en torno al Agua, El Bosque nativo, el Amor, la Muerte, la Semilla. Su primer disco solista PUÑADO DE TIERRA, Sello Azul 2011 (Disco más vendido Sello Azul 2011) y su segundo disco CORRA LA VOZ, 2013; ambos Fondos de la Música Nacional Chilena, instalan a Natalia dentro de las figuras destacadas en la escena del Folclor Chileno y la Música Popular.
En los últimos tres años ha realizado giras presentando sus discos en EE.UU., América del Sur, Europa y Chile. Actualmente se encuentra en el trabajo de difusión de su tercer disco DILUVIO, que tuvo su lanzamiento en 2 conciertos, Teatro Nescafé de las Artes, el 9 de Agosto 2017 y en Centro Cultural GAM, 23 de Septiembre 2017.
Su labor como artista trasciende y no se queda solo en los escenarios, Natalia también es creadora de dos proyectos Artísticos-Sociales y Culturales. Uno es la Organización Comunitaria: Escuela Chilena de Folclor y Oficios, un departamento municipal recuperado, y solicitado a manera de comodato por 8 años.
Allí realizan un trabajo pedagógico y de difusión para la creación de nuevas obras que fundan lo Tradicional con lo Contemporáneo.
El otro es el proyecto Itinerante LA CARPA DE LOS OFICIOS, una carpa de circo que itinera por plazas y colegios públicos enseñando junto a un equipo de maestros, distintos oficios del Folclor Chileno (Mestizo e Indígena).
Natalia es creadora, gestora y artista en estos dos relevantes proyectos. También realiza constantemente, trabajo con mujeres de distintos sectores, de distintos lugares de América y Europa, bajo la educación de la Filosofía y las prácticas del Shamanismo.
Natalia ha realizado desde el 2006 un estudio en el Shamanismo bajo la dirección de Carmen Vicente, Líder Espiritual Indígena Ecuatoriana: www.carmenvicente.com
The Recôncavo is an almost invisible center-of-gravity. Circumscribing the Bay of All Saints, this region was landing for more enslaved human beings than any other such throughout all of human history. Not unrelated, it is also birthplace of some of the most physically & spiritually uplifting music ever made. —Sparrow
"Dear Sparrow: I am thrilled to receive your email! Thank you for including me in this wonderful matrix."
—Susan Rogers: Personal recording engineer for Prince, inc. "Purple Rain", "Sign o' the Times", "Around the World in a Day"... Director of the Berklee Music Perception and Cognition Laboratory
I'm Pardal here in Brazil (that's "Sparrow" in English). The deep roots of this project are in Manhattan, where Allen Klein (managed the Beatles and The Rolling Stones) called me about royalties for the estate of Sam Cooke... where Jerry Ragovoy (co-wrote Time is On My Side, sung by the Stones; Piece of My Heart, Janis Joplin of course; and Pata Pata, sung by the great Miriam Makeba) called me looking for unpaid royalties... where I did contract and licensing for Carlinhos Brown's participation on Bahia Black with Wayne Shorter and Herbie Hancock...
...where I rescued unpaid royalties for Aretha Franklin (from Atlantic Records), Barbra Streisand (from CBS Records), Led Zeppelin, Mongo Santamaria, Gilberto Gil, Astrud Gilberto, Airto Moreira, Jim Hall, Wah Wah Watson (Melvin Ragin), Ray Barretto, Philip Glass, Clement "Sir Coxsone" Dodd for his interest in Bob Marley compositions, Cat Stevens/Yusuf Islam and others...
...where I worked with Earl "Speedo" Carroll of the Cadillacs (who went from doo-wopping as a kid on Harlem streetcorners to top of the charts to working as a janitor at P.S. 87 in Manhattan without ever losing what it was that made him special in the first place), and with Jake and Zeke Carey of The Flamingos (I Only Have Eyes for You)... stuff like that.
Yeah this is Bob's first record contract, made with Clement "Sir Coxsone" Dodd of Studio One and co-signed by his aunt because he was under 21. I took it to Black Rock to argue with CBS' lawyers about the royalties they didn't want to pay. They paid.
MATRIX MUSICAL
The Matrix was built below among some of the world's most powerfully moving music, some of it made by people barely known beyond village borders. Or in the case of Sodré, his anthem A MASSA — a paean to Brazil's poor ("our pain is the pain of a timid boy, a calf stepped on...") — having blasted from every radio between the Amazon and Brazil's industrial south, before he was silenced. (that's me left, with David Dye & Kim Junod for U.S. National Public Radio) ... The Matrix started with Sodré, with João do Boi, with Roberto Mendes, with Bule Bule, with Roque Ferreira... music rooted in the sugarcane plantations of Bahia. Hence our logo (a cane cutter).