Bio:
Nasce em Caracas (Venezuela) e cresce em Paris, onde efetua um percurso de estudos clássicos completo, enfocado no estudo do violão erudito no Conservatório de Boulogne-Billancourt (Paris). Obtém seu diploma final, em 2000, com menção mais alta por unanimidade.
Em seguida, aperfeiçoa-se com Pablo Márquez no Conservatório de Estrasburgo, onde encontra a oportunidade de ampliar seu conhecimento e abrir seu campo de trabalho, em especial, à música antiga, e às músicas improvisadas. Termina este segundo percurso em 2005, quando se forma, obtendo o seu D.E.M. (Diploma de Estudos Musicais). Durante esses anos de estudos, complementa a sua formação seguindo numerosas master classescom personalidades eminentes e participa em aulas relacionadas com a música da América do Sul, integrando por alguns meses os cursos do Conservatório Nacional de Folclore de Buenos Aires, dirigido pelo violonista Juan Falú.
Mestre em Educação Musical pela Escola de Musica da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2012), e Doutora em Processos Criativos pela mesma instituição (2019). Em 2013, sua dissertação de mestrado é publicada nas Novas Edições Acadêmicas com o título: Violonista de formação erudita e violonista de formação popular: Investigando as diferenças na formação musical (ISBN978-3-639-68569-5).
Ela se apresenta em festivais e séries (MIMO; Brasil, Festival Villa-Lobos; Brasil, Movimento Violão; Brasil, Festival de Violão da UFRGS; Brasil, Festival Guitarras del Mundo; Argentina, Festival Entrecuerdas; Chile, Festival Internacional de música de Besançon; França, Festival Internacional de Violão de Belo Horizonte; Brasil, dentre outros...) no Brasil e no estrangeiro como solista e é convidada para fazer parte de bancas de concursos importantes, tais como o Concurso Violão Sem Fronteiras, do Festival Assad; Concurso BDMG Instrumental; Concurso de Canto da Alliance Française, além do Concurso Novas, que ela organiza.
Foi laureada em vários concursos internacionais: 3 ̊ prêmio do concurso ADMIRA (GBR), em 2001; 1 ̊ prêmio do concurso UFAM, em 2003; 2 ̊ prêmio do concurso de Eschende (HOL), em 2006; 2 ̊ prêmio do concurso AV-Rio (Rio de Janeiro), em 2009; 1 ̊ prêmio do concurso BRAVIO (Brasília), em 2009 e 3 ̊ prêmio do concurso do Conservatório Villa-Lobos (São Paulo) em 2009.
Como compositora, ela recebe encomendas do violonista brasileiro Gilson Antunes (Et si le temps passe, Editions Les Productions d’Oz), e do violonista mexicano Alan Juarez Bardenas (Que lo diga la luna), do quarteto de violões francês Paris Guitar Quartet (Déjà-Vu) e do Conservatório de música de Saint-Michel-sur Orge para os alunos de violão (Sketches hachés, para ensemble de violões).
Orquestrou diversas peças em parceria com Yamandu Costa (suíte Passeios,para violão de sete, acordeom e orquestra; concerto Fronteira, para violão de 7 e orquestra, entre outras), que foram tocadas em salas prestigiosas (Salle Pleyel, em Paris; Teatro São Pedro, em Porto Alegre; Teatro Cine Odeon, em Cuiabá; no Rotkäppchen Sektkellerei, em Leipzig; La Philharmonie, de Paris, Theatro Municipal de São Paulo, Sala Cecilia Meireles) sob a regência de Antônio Borges-Cunha, Leandro Carvalho, Kristjan Jarvi e Alondra de La Parra e Roberto Minczuk.
Seu primeiro CD, Terra Adentro, dedicado ao repertório latino-americano, saiu em 2011, pela gravadora carioca A Casa Produções e tem produção artística de Yamandu Costa.
Atualmente desenvolve vários projetos: Iroko Trio (com Marcelo Caldi e Carla Rincon), Duo Andrea Ernest-Dias e Elodie Bouny, e toca pontualmente com Yamandu Costa de duo, além do seu trabalho como solista.
Ela é diretora do concurso de composição para violão “Concurso Novas” que se encontra na sua quarta edição em 2020.
Recentemente, a Orquestra do Theatro Municipal de São Paulo lhe encomendou uma peça para soprano e orquestra (Meia Lágrima) que foi estreada em maio de 2019 pela cantora Marly Montano sob a regência de Roberto Minczuk.
A sua peça para quarteto de violões Déja Vufoi selecionada para a XXIII Bienal de Musica Brasileira Contemporânea e teve estreia brasileira em novembro de 2019 na Sala Cecilia Meireles.
Elodie is married to Brazilian guitar master Yamandu Costa.
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"Dear Sparrow: I am thrilled to receive your email! Thank you for including me in this wonderful matrix."
—Susan Rogers (BOSTON): Director of the Berklee Music Perception and Cognition Laboratory ... Former personal recording engineer for Prince; recorded "Purple Rain", "Sign o' the Times", "Around the World in a Day"
"This is super impressive work ! Congratulations ! Thanks for including me :)))"
—Clarice Assad (RIO DE JANEIRO/CHICAGO): Pianist and composer with works performed by Yo Yo Ma and orchestras around the world
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By the small world phenomenon (6 degrees of separation in the general population), you will not only be one step from the recommended person, you will tend to some small number of steps from everybody inside the Matrix.
All is closer than we imagine.
Salvador is our base. If you plan to visit Bahia, there are some things you should probably know and you should first visit:
Conceived under a Spiritus Mundi ranging from the quilombos and senzalas of Cachoeira and Santo Amaro to Havana and the provinces of Cuba to the wards of New Orleans to the South Side of Chicago to the sidewalks of Harlem to the townships of South Africa to the villages of Ireland to the Roma camps of France and Belgium to the Vienna of Beethoven to the shtetls of Eastern Europe...*
*...in conversation with Raymundo Sodré, who summed up the irony in this sequence by opining for the ages: "Where there's misery, there's music!" Thus A Massa, anthem for the trod-upon folk of Brazil, which blasted from every radio between the Amazon and Brazil's industrial south until Sodré was silenced, threatened with death and forced into exile...
And thus a platform whereupon all creators tend to accessible proximity to all other creators, irrespective of degree of fame, location, or the censor.
Matrix Ground Zero is the Recôncavo, bewitching and bewitched, contouring the resplendent Bay of All Saints (end of clip below, before credits), absolute center of terrestrial gravity for the disembarkation of enslaved human beings (and for the sublimity these people created), the bay presided over by Brazil's ineffable Black Rome (seat of the Integrated Global Creative Economy* and where Bule Bule is seated below, around the corner from where we built this matrix as an extension of our record shop).
("Black Rome" is an appellation per Caetano, via Mãe Aninha of Ilê Axé Opô Afonjá.)
*Darius Mans holds a Ph.D. in Economics from MIT, and lives between Washington D.C. and Salvador da Bahia.
Between 2000 and 2004 he served as the World Bank’s Country Director for Mozambique and Angola. In that capacity, Darius led a team which generated $150 million in annual lending to Mozambique, including support for public private partnerships in infrastructure which catalyzed over $1 billion in private investment.
Darius was an economist with the Board of Governors of the Federal Reserve System, where he worked closely with the U.S. Treasury and the IMF to establish a framework to avoid debt repudiation and to restructure private commercial debt in Brazil and Chile.
He taught Economics at the University of Maryland and was a consultant to KPMG on infrastructure projects in Latin America.
I'm Pardal here in Brazil (that's "Sparrow" in English). The deep roots of this project are in Manhattan, where Allen Klein (managed the Beatles and The Rolling Stones) called me about royalties for the estate of Sam Cooke... where Jerry Ragovoy (co-wrote Time is On My Side, sung by the Stones; Piece of My Heart, Janis Joplin of course; and Pata Pata, sung by the great Miriam Makeba) called me looking for unpaid royalties... where I did contract and licensing for Carlinhos Brown's participation on Bahia Black with Wayne Shorter and Herbie Hancock...
...where I rescued unpaid royalties for Aretha Franklin (from Atlantic Records), Barbra Streisand (from CBS Records), Led Zeppelin, Mongo Santamaria, Gilberto Gil, Astrud Gilberto, Airto Moreira, Jim Hall, Wah Wah Watson (Melvin Ragin), Ray Barretto, Philip Glass, Clement "Sir Coxsone" Dodd for his interest in Bob Marley compositions, Cat Stevens/Yusuf Islam and others...
...where I worked with Earl "Speedo" Carroll of the Cadillacs (who went from doo-wopping as a kid on Harlem streetcorners to top of the charts to working as a janitor at P.S. 87 in Manhattan without ever losing what it was that made him special in the first place), and with Jake and Zeke Carey of The Flamingos (I Only Have Eyes for You)... stuff like that.
Yeah this is Bob's first record contract, made with Clement "Sir Coxsone" Dodd of Studio One and co-signed by his aunt because he was under 21. I took it to Black Rock to argue with CBS' lawyers about the royalties they didn't want to pay (they paid).