Bio:
Fernando César é filho da geração de Chorões que chegou a Brasília ainda no período da construção da cidade. Sua carreira é formada em completa imbricação à cena do choro brasiliense. Ainda criança, Fernando César e seu irmão, o bandolinista Hamilton de Holanda, incentivados fortemente pelo pai, formaram o Dois de Ouro. A primeira apresentação do grupo aconteceu em setembro de 1981, no Clube do Choro de Brasília e a partir daí fizeram várias apresentações e encontros musicais com grandes nomes da música brasileira, gravaram três CDs e realizaram diversos shows em países como França, Áustria, Turquia e África do Sul.
Participou do grupo Choro Livre, entre (1988 e 1991) (2001 e 2004), com o qual gravou dois discos, fez várias apresentações no Brasil e no exterior. Integra também desde 1985, o grupo Choro & Companhia, com o qual ganhou prêmio e representou o Choro em diversos lugares do mundo. Em 2006, formou o AQuattro, gravou o cd AQuattro toca Luperce Miranda e participou da edição de 30 anos do Projeto Pixinguinha (2007/2008) com shows em diversas capitais brasileiras.
Fernando César atua também como produtor, arranjador, compositor e diretor musical e em diálogo com a cena brasiliense do Choro que o músico forma grupos, propõe a articulação do Choro com outros gêneros musicais e se dedica à preservação, inovação e difusão do gênero. Lançou, em 2010, seu primeiro cd solo intitulado “3 por 4”, com repertório de Valsas e em 2016, comemorando 35 anos de música, Fernando César iniciou uma circulação pelo país com seu Regional apresentando o show “Tudo novamente”. Esses shows geraram o álbum homônimo lançado em 2017.
O violonista, compositor e arranjador é também professor com vasta atuação no cenário do Choro. Desde 2002, atua como professor de violão na Escola Brasileira de Choro Raphael Rabello (Brasília/DF) e, de 2004 a 2010, acumulou a função de coordenador da Escola, a primeira no mundo voltada para o ensino do Choro. Ministra frequentemente cursos pontuais e oficinas de violão e de prática de conjunto em festivais, encontros e eventos diversos.
The Recôncavo is an almost invisible center-of-gravity. Circumscribing the Bay of All Saints, this region was landing for more enslaved human beings than any other such throughout all of human history. Not unrelated, it is also birthplace of some of the most physically & spiritually uplifting music ever made. —Sparrow
"Dear Sparrow: I am thrilled to receive your email! Thank you for including me in this wonderful matrix."
—Susan Rogers: Personal recording engineer for Prince, inc. "Purple Rain", "Sign o' the Times", "Around the World in a Day"... Director of the Berklee Music Perception and Cognition Laboratory
I'm Pardal here in Brazil (that's "Sparrow" in English). The deep roots of this project are in Manhattan, where Allen Klein (managed the Beatles and The Rolling Stones) called me about royalties for the estate of Sam Cooke... where Jerry Ragovoy (co-wrote Time is On My Side, sung by the Stones; Piece of My Heart, Janis Joplin of course; and Pata Pata, sung by the great Miriam Makeba) called me looking for unpaid royalties... where I did contract and licensing for Carlinhos Brown's participation on Bahia Black with Wayne Shorter and Herbie Hancock...
...where I rescued unpaid royalties for Aretha Franklin (from Atlantic Records), Barbra Streisand (from CBS Records), Led Zeppelin, Mongo Santamaria, Gilberto Gil, Astrud Gilberto, Airto Moreira, Jim Hall, Wah Wah Watson (Melvin Ragin), Ray Barretto, Philip Glass, Clement "Sir Coxsone" Dodd for his interest in Bob Marley compositions, Cat Stevens/Yusuf Islam and others...
...where I worked with Earl "Speedo" Carroll of the Cadillacs (who went from doo-wopping as a kid on Harlem streetcorners to top of the charts to working as a janitor at P.S. 87 in Manhattan without ever losing what it was that made him special in the first place), and with Jake and Zeke Carey of The Flamingos (I Only Have Eyes for You)... stuff like that.
Yeah this is Bob's first record contract, made with Clement "Sir Coxsone" Dodd of Studio One and co-signed by his aunt because he was under 21. I took it to Black Rock to argue with CBS' lawyers about the royalties they didn't want to pay. They paid.
MATRIX MUSICAL
The Matrix was built below among some of the world's most powerfully moving music, some of it made by people barely known beyond village borders. Or in the case of Sodré, his anthem A MASSA — a paean to Brazil's poor ("our pain is the pain of a timid boy, a calf stepped on...") — having blasted from every radio between the Amazon and Brazil's industrial south, before he was silenced. (that's me left, with David Dye & Kim Junod for U.S. National Public Radio) ... The Matrix started with Sodré, with João do Boi, with Roberto Mendes, with Bule Bule, with Roque Ferreira... music rooted in the sugarcane plantations of Bahia. Hence our logo (a cane cutter).