Bio:
Começou sua carreira como músico em 1986, atuando como violonista, pianista e cantor na noite de Salvador. Acompanhou muitos cantores que na época trabalhavam na noite da cidade como Vânia Abreu, Daniela Mercury, Jorge Zarath e Noeme Bastos. A partir de 1989, começa a ser requisitado para fazer trilhas sonoras e dirigir musicalmente espetáculos de dança e teatro, atividade que desenvolve até hoje e que o fez trabalhar com os melhores diretores da cidade e alguns de renome nacional como João Falcão e José Possi Neto. Na área de dança, fez música para o Dance Brazil, grupo brasileiro radicado em Nova Iorque, e em 2007 compôs a trilha sonora para os 25 anos do Ballet de Teatro Castro Alves, com apresentações no Brasil e na Alemanha, além do grupo carioca Intrépida Trupe. Até hoje sua carreira internacional já incluiu apresentações em cidades como Paris, Bruxelas, Nápoles, Lisboa, Los Angeles e Philadelphia.
Sua carreira solo como cantor/compositor se inicia em 1999 quando faz em Salvador seu primeiro show, apresentando exclusivamente canções de sua autoria e gravando seu primeiro especial de TV. Já foram gravados ao todo 5 especiais de TV sobre o trabalho do artista. Quatro produzidos pela TVE-Bahia e um pela TV Salvador.
Ganha em 2004 em Salvador o Troféu Caymmi como melhor compositor com a canção “Queda”, e em 2005 recebeu o grande “Prêmio Braskem de Cultura e Arte”, gravando o CD “1”, com a participação da diva Elza Soares. Sua canção "Queda", na voz de Celso Fonseca, chega aos primeiros lugares em execução no Rio de Janeiro, e outra gravação da mesma música, com a cantora Márcia Castro, fez parte da trilha sonora da novela "Ciranda de Pedra" da Rede Globo.
Em 2008 produz o CD da cantora baiana radicada em São Paulo Márcia Castro que é indicado ao Prêmio TIM na categoria “Melhor cantora Pop/Rock”.
Em 2014 lança seu segundo CD "Abstraia, Baby" pelo selo carioca “Dubas”, com distribuição da Universal Music e participações especiais de Eduardo Dussek e Ava Rocha. Esse CD recebe indicação ao Prêmio da Música Brasileira de 2015 na Categoria MELHOR ÁLBUM DE CANÇÃO POPULAR, recebe cotação máxima do jornal O GLOBO e é indicado entre os 10 melhores do ano pelo crítico Carlos Calado. A música "Tango do Mal" (na gravação de Simone Mazzer) entra para a trilha da novela BABILÔNIA, da Rede Globo.
Em 2016 Luciano é convidado para integrar o time de curadores nacionais do NATURA MUSICAL.
Em 2017 faz nova trilha sonora para a coreografia "Urbis in Motus" do Ballet do Teatro Castro Alves.
The Recôncavo is an almost invisible center-of-gravity. Circumscribing the Bay of All Saints, this region was landing for more enslaved human beings than any other such throughout all of human history. Not unrelated, it is also birthplace of some of the most physically & spiritually uplifting music ever made. —Sparrow
"Dear Sparrow: I am thrilled to receive your email! Thank you for including me in this wonderful matrix."
—Susan Rogers: Personal recording engineer for Prince, inc. "Purple Rain", "Sign o' the Times", "Around the World in a Day"... Director of the Berklee Music Perception and Cognition Laboratory
I'm Pardal here in Brazil (that's "Sparrow" in English). The deep roots of this project are in Manhattan, where Allen Klein (managed the Beatles and The Rolling Stones) called me about royalties for the estate of Sam Cooke... where Jerry Ragovoy (co-wrote Time is On My Side, sung by the Stones; Piece of My Heart, Janis Joplin of course; and Pata Pata, sung by the great Miriam Makeba) called me looking for unpaid royalties... where I did contract and licensing for Carlinhos Brown's participation on Bahia Black with Wayne Shorter and Herbie Hancock...
...where I rescued unpaid royalties for Aretha Franklin (from Atlantic Records), Barbra Streisand (from CBS Records), Led Zeppelin, Mongo Santamaria, Gilberto Gil, Astrud Gilberto, Airto Moreira, Jim Hall, Wah Wah Watson (Melvin Ragin), Ray Barretto, Philip Glass, Clement "Sir Coxsone" Dodd for his interest in Bob Marley compositions, Cat Stevens/Yusuf Islam and others...
...where I worked with Earl "Speedo" Carroll of the Cadillacs (who went from doo-wopping as a kid on Harlem streetcorners to top of the charts to working as a janitor at P.S. 87 in Manhattan without ever losing what it was that made him special in the first place), and with Jake and Zeke Carey of The Flamingos (I Only Have Eyes for You)... stuff like that.
Yeah this is Bob's first record contract, made with Clement "Sir Coxsone" Dodd of Studio One and co-signed by his aunt because he was under 21. I took it to Black Rock to argue with CBS' lawyers about the royalties they didn't want to pay. They paid.
MATRIX MUSICAL
The Matrix was built below among some of the world's most powerfully moving music, some of it made by people barely known beyond village borders. Or in the case of Sodré, his anthem A MASSA — a paean to Brazil's poor ("our pain is the pain of a timid boy, a calf stepped on...") — having blasted from every radio between the Amazon and Brazil's industrial south, before he was silenced. (that's me left, with David Dye & Kim Junod for U.S. National Public Radio) ... The Matrix started with Sodré, with João do Boi, with Roberto Mendes, with Bule Bule, with Roque Ferreira... music rooted in the sugarcane plantations of Bahia. Hence our logo (a cane cutter).