Cláudio Jorge
This Brazilian cultural matrix positions Cláudio Jorge globally... Curation
CURATION
-
from this page:
by Augmented Matrix
The Integrated Global Creative Economy
-
Name:
Cláudio Jorge
-
City/Place:
Rio de Janeiro
-
Country:
Brazil
Life & Work
-
Bio:
Músico brasileiro nascido no Rio de Janeiro, Cláudio Jorge nos seus trinta e cinco anos de carreira já atuou em vários setores da atividade musical brasileira. Eminentemente ligado a música popular de seu país, particularmente o Samba, sua trajetória profissional teve início por volta dos seus vinte anos quando foi atuar como violonista de compositores importantes da chamada “Velha Guarda”, tais como, Ismael Silva e Cartola. Mais Tarde participou de shows e gravações ao lado de outros veteranos como Nelson Cavaquinho e Clementina de Jesus.
Seu primeiro trabalho como produtor de discos foi o LP de Roberto Ribeiro "Corrente de aço", no ano de 1985 para a gravadora EMI-ODEON.
Seu primeiro trabalho em disco como cantor e compositor aconteceu em 1980 na EMI-ODEON, e de lá pra cá tem tido suas composições gravadas por intérpretes importantes da MPB tais como: Emílio Santiago, Elymar Santos, Ângela Maria, Joana, Élson do Forrogode, Alaíde Costa, Zeca Pagodinho, Elza Soares, Roberto Ribeiro, Zezé Mota, Jorge Aragão, Martinho da Vila, Joel Nascimento, Sivuca, Luiz Carlos da Vila, Arranco de Varsóvia e outros.
Algumas destas composições são de sua autoria letra e música, outras são parcerias com Cartola, João Nogueira, Aldir Blanc, Nei Lopes, Hermínio Bello de Carvalho, Ivan Wrigg, Ivor Lancellotti, Délcio Carvalho e Martinho da Vila. Dentre seus parceiros de composição figuram nomes como Nei Lopes, Luiz Carlos da Vila, Ivan Wrigg, Délcio Carvalho, Cartola, Ivor Lancellotte, Ivan Lins, Elton Medeiros, Martinho da Vila, Mauro Diniz, João Nogueira, Wilson das Neves, Sidney Miller, Arlindo Cruz e mais recentemente o poeta angolano Manuel Rui.
Violonista dos mais requisitados, Cláudio participa de vários shows no Brasil e exterior, além de atuar em inúmeras sessões de gravações nos discos de artistas como Sivuca, Martinho da Vila, Simone, Renato Russo, Ney Matogrosso, Leny Andrade, Roberto Ribeiro (do qual também foi produtor de um dos seus discos), Ismael Silva, Clementina de Jesus, Alcione, Leila Pinheiro, Fátima Guedes, João Donato, Lecy Brandão, Carlos Lyra, Beth Carvalho, Ivan Lins, Fundo de Quintal e João Nogueira.
Com várias atuações internacionais destacam-se as participações como violonista em gravações de Sérgio Mendes, Diana Warwick, Lisa Ono, e Sebastião Tapajós, além de ter músicas suas de seu disco “Coisa de Chefe” incluídas em coleções como “Carnival em Rio” do fotógrafo Terry George e de uma coleção infantil da Putumayo.
Em 1994 o grupo Batacotô, do qual Cláudio Jorge fez parte da primeira formação, recebe o prêmio de Melhor Grupo no Prêmio da Música Brasileira, ano Gilberto Gil. Produziu e fez arranjos para discos tais como: “A Luz do vencedor” – onde o compositor Luiz Carlos da Vila interpreta Sambas de Candeia – e “Sincopando o Breque”, do compositor e intérprete Nei Lopes, apontado entre os cinco melhores discos de 1999 pelo jornal O Globo. Ambos para o selo o CPC – UMES. Em 2001 produziu o disco do cantor e compositor Agrião para a gravadora Universal.
Em 2001 fundou com Paulinho Albuquerque e Guilherme Reis a gravadora “Carioca Discos”, dedicada a produção do samba carioca. Em julho de 2002 seu CD “Coisa de Chefe” foi um dos cinco indicados para disputar o prêmio Grammy Latino na categoria melhor disco de samba. À essa época, apresentava o programa “Nas rodas do samba”, na extinta Rádio Viva Rio 1180 AM.
Em 2003 produz para a Carioca Discos o disco “Benza, Deus”, que deu ao cantor e compositor Luiz Carlos da Vila o Prêmio Rival BR como o melhor compositor do ano de 2005. Em 2005 lançou o disco “Matrizes”, produzido para o Selo MEC, onde Cláudio Jorge divide com Luiz Carlos da Vila as interpretações de música brasileira de denotada influência africana. O trabalho deu origem a um especial do Canal Futura gravado ao vivo na Concha Acústica do Teatro Castro Alves em maio de 2006. O CD “Matrizes” foi um dos três indicados na categoria “Melhor disco de samba” do Prêmio TIM de Música Brasileira edição 2006.
Em 2007 lançou “O violão e o Samba”, onde ele divide com o violonista Carlinhos Sete Cordas os acompanhamentos à cantora Dorina, interpretando sambas que falam do violão. Em outubro de 2007 lançou pela Carioca Discos seu quarto disco solo “Amigo de fé”. Em dezembro de 2007 lança em parceria com amigos o projeto “FEIRA CARIOCA DO SAMBA”, que teve sua primeira versão realizada no Centro de Referência da Música Carioca, na Tijuca. Ainda em 2007 venceu em parceria com Mauro Diniz o concurso de marchinhas para o carnaval da Fundição Progresso com a marcha “Volante com cachaça não combina”, tema do Bloco dos Cachaças do qual é integrante da diretoria musical.
Em abril de 2008 lança mais um evento no Rio de Janeiro, o “SAMBA NOVO” realizado no Renascença Clube e que tem como objetivo privilegiar a obra inédita ou pouco conhecida dos compositores cariocas. No mesmo evento apresentações de música instrumental e declamação de poesias dão o caráter de espetáculo de variedade cultural que o idealizador pretende atingir com o evento. Em maio de 2008 recebe das mãos do Vereador Eliomar Coelho a Medalha Pedro Ernesto da Câmara Municipal da Cidade do Rio de Janeiro pelos serviços prestados a Cultura da cidade.
No mês de janeiro de 2009, Cláudio Jorge, além de participar como cantor, dirigiu artisticamente uma série de shows no Centro Cultural Banco do Brasil, dedicada aos 70 anos de Martinho da Vila.
Em 2010 passa a apresentar na Rádio Nacional do Rio de Janeiro o Programa garimpo dedicado principalmente a nova produção musical brasileira dos artistas e produtores independentes.
Em 2013 atua como consultor para o novo MIS (Museu da Imagem e do Som) sobre o violão brasileiro, além de participar como instrumentista de um dos stands das exposições do novo museu.
No início de 2014, Cláudio Jorge foi convidado especial do disco do cantor e compositor Wilson das Neves participando da faixa título, “Se me chamar, ô sorte!”, parceria com Wilson e indicada como um dos três melhores sambas de 2013 pelo Prêmio da Música Brasileira.
Entre 2010 e 2015 foi apresentador do programa "Garimpo" na Rádio Nacional do Rio de Janeiro 1130 AM e na Rádio ME
AM 800 Khz.
Como produtor realizou em 2015 a produção do primeiro CD do cantor e compositor Paulinho da Aba e a produção do segundo CD do cantor e compositor Gabriel Versiani, seu filho.
Em dezembro de 2015 lançou em parceria com o cantor Augusto Martins o CD Ismel Silva, uma Escola de Samba, enfocando a obra do compositor Ismael Silva.
Para 2019 Cláudio Jorge prepara seu quinto disco autoral onde apresenta composições em parceria com Nei Lopes, Paulo César Pinheiro, Ivan Lins, Wilson Moreira, Wilson das Neves e Ivan Wrigg, tendo como convidados especiais Fatima Guedes, Ivan Lins, Mauro Diniz e Frejat.
Clips (more may be added)
The Integrated Global Creative Economy (we invented the concept) uncoils from Brazil's sprawling Indigenous, African, Sephardic and then Ashkenazic, Arabic, European, Asian cultural matrix... concatenating branches of a virtual rainforest tree rooted in Bahia, canopy spreading to embrace the entire planet...
Ex Terra Brasilis
A starting point for this project was the culture born in Brazil's quilombos (in Angola a "quilombo" is a village; in Brazil it is a village either founded by Africans or Afro-Brazilians who had escaped slavery, or — as in the case of São Francisco do Paraguaçu above — occupied by such after abandonment by the ruling class)...
...theme music for this Brazilian Matrix, from an Afro-Brazilian Mass by
From inside this Matrix, all creators-creative entities everywhere — empowered by the mathematics of network theory — become potentially discoverable by all people worldwide. Go straight to one of the (randomly selected) creators-creative entities below to see how their Matrix Page — information and media, outgoing and incoming curation — works (reload to feature other artists/creators), or find out below the black line below what unsung (metaphorically only) brilliance this is all about:
More on these profound incubators of Afro-Brazilian culture at:
Os Quilombos da Bahia
The Quilombos of Bahia
There are certain countries, the names of which fire the popular imagination. Brazil is one of them; an amalgam of primitive and sophisticated, jungle and elegance, luscious jazz harmonics — there’s no other place like it in the world. And while Rio de Janeiro, or its fame anyway, tends toward the sophisticated end of the spectrum, Bahia bends toward the atavistic…
It’s like a trick of the mind’s light (I suppose), but standing on beach or escarpment in Salvador and looking out across the Baía de Todos os Santos to the great Recôncavo, and mindful of what happened there (and here; the Bahian Recôncavo was final port-of-call for more enslaved human beings than any other place throughout the entirety of mankind’s existence on this planet ... in the past it extended into what is now urban Salvador), one must be led to the inevitable conclusion that one is in a place unique to history, and to the present:
Brazil absorbed over ten times the number of enslaved Africans taken to the United States of America, and is a repository of African deities (and their music) now largely forgotten in their lands of origin.
Brazil was a refuge (of sorts) for Sephardim fleeing an Inquisition which followed them across the Atlantic (that unofficial symbol of Brazil’s national music — the pandeiro — was almost certainly brought to Brazil by these people).
Across the parched savannas of the interior of Brazil’s culturally fecund nordeste/northeast (where wizard Hermeto Pascoal was born in Lagoa da Canoa — Lagoon of the Canoe — and raised in Olho d’Águia — Eye of the Eagle), much of Brazil’s aboriginal population was absorbed into a caboclo/quilombola culture punctuated by the Star of David.
Three cultures — from three continents — running for their lives, their confluence forming an unprecedented fourth. Pandeirista on the roof.
That's where this Matrix begins:
Wolfram MathWorld
The idea is simple, powerful, and egalitarian: To propagate for them, the Matrix must propagate for all. Most in the world are within six degrees of us. The concept of a "small world" network (see Wolfram above) applies here, placing artists from the Recôncavo and the sertão, from Salvador... from Brooklyn, Berlin and Mombassa... musicians, writers, filmmakers... clicks (recommendations) away from their peers worldwide.
Recent Visitors Map
Great culture is great power.
And in a small world great things are possible.
Alicia Svigals
"Thanks, this is a brilliant idea!!"
—Alicia Svigals (NEW YORK CITY): Apotheosis of klezmer violinists
"Dear Sparrow: I am thrilled to receive your email! Thank you for including me in this wonderful matrix."
—Susan Rogers (BOSTON): Director of the Berklee Music Perception and Cognition Laboratory ... Former personal recording engineer for Prince; "Purple Rain", "Sign o' the Times", "Around the World in a Day"
"Dear Sparrow, Many thanks for this – I am touched!"
—Julian Lloyd Webber (LONDON): Premier cellist in UK; brother of Andrew (Evita, Jesus Christ Superstar, Cats, Phantom of the Opera...)
"This is super impressive work ! Congratulations ! Thanks for including me :)))"
—Clarice Assad (RIO DE JANEIRO/CHICAGO): Pianist and composer with works performed by Yo Yo Ma and orchestras around the world
"We appreciate you including Kamasi in the matrix, Sparrow."
—Banch Abegaze (LOS ANGELES): manager, Kamasi Washington
"Thanks! It looks great!....I didn't write 'Cantaloupe Island' though...Herbie Hancock did! Great Page though, well done! best, Randy"
"Very nice! Thank you for this. Warmest regards and wishing much success for the project! Matt"
—Son of Jimmy Garrison (bass for John Coltrane, Bill Evans...); plays with Herbie Hancock and other greats...
I opened the shop in Salvador, Bahia in 2005 in order to create an outlet to the wider world for magnificent Brazilian musicians.
David Dye & Kim Junod for NPR found us (above), and Kareem Abdul-Jabbar (he's a huge jazz fan), David Byrne, Oscar Castro-Neves... Spike Lee walked past the place while I was sitting on the stoop across the street drinking beer and listening to samba from the speaker in the window...
But we weren't exactly easy for the world-at-large to get to. So in order to extend the place's ethos I transformed the site associated with it into a network wherein Brazilian musicians I knew would recommend other Brazilian musicians, who would recommend others...
And as I anticipated, the chalky hand of God-as-mathematician intervened: In human society — per the small-world phenomenon — most of the billions of us on earth are within some 6 or fewer degrees of each other. Likewise, within a network of interlinked artists as I've described above, most of these artists will in the same manner be at most a handful of steps away from each other.
So then, all that's necessary to put the Brazilians within possible purview of the wide wide world is to include them among a wide wide range of artists around that world.
If, for example, Quincy Jones is inside the matrix, then anybody on his page — whether they be accessing from a campus in L.A., a pub in Dublin, a shebeen in Cape Town, a tent in Mongolia — will be close, transitable steps away from Raymundo Sodré, even if they know nothing of Brazil and are unaware that Sodré sings/dances upon this planet. Sodré, having been knocked from the perch of fame and ground into anonymity by Brazil's dictatorship, has now the alternative of access to the world-at-large via recourse to the vast potential of network theory.
...to the degree that other artists et al — writers, researchers, filmmakers, painters, choreographers...everywhere — do also. Artificial intelligence not required. Real intelligence, yes.
Years ago in NYC (I've lived here in Brazil for 32 years now) I "rescued" unpaid royalties (performance & mechanical) for artists/composers including Barbra Streisand, Aretha Franklin, Mongo Santamaria, Jim Hall, Clement "Coxsone" Dodd (for his rights in Bob Marley compositions; Clement was Bob's first producer), Led Zeppelin, Ray Barretto, Philip Glass and many others. Aretha called me out of the blue vis-à-vis money owed by Atlantic Records. Allen Klein (managed The Beatles, The Rolling Stones, Ray Charles) called about money due the estate of Sam Cooke. Jerry Ragovoy (Time Is On My Side, Piece of My Heart) called just to see if he had any unpaid money floating around out there (the royalty world was a shark-filled jungle, to mangle metaphors, and I doubt it's changed).
But the pertinent client (and friend) in the present context is Earl "Speedo" Carroll, of The Cadillacs. Earl went from doo-wopping on Harlem streetcorners to chart-topping success to working as a custodian at PS 87 elementary school on the west side of Manhattan. Through all of this he never lost what made him great.
Greatness and fame are too often conflated. The former should be accessible independently of the latter.
Yeah this is Bob's first record contract, made with Clement "Sir Coxsone" Dodd of Studio One and co-signed by his aunt because he was under 21. I took it to Black Rock to argue with CBS' lawyers about the royalties they didn't want to pay (they paid).
Matrix founding creators are behind "one of 10 of the best (radios) around the world", per The Guardian.
Across the creative universe... For another list, reload page.
This list is random, and incomplete. Reload the page for another list.
For a complete list of everybody inside, tap TOTAL below:
TOTAL